10 nejzásadnějších rozdílů mezi řízením kamionu v USA a v Evropě
11. 5. 2025
JAPO
Když pookřejete po náročné šichtě na dálnici D1 a pomyslíte si, že „už jste viděli všechno“, zkuste v duchu přenést kabinu svého kamionu na Interstate 80 nebo 90 v americké středozápadní pláni. Zjistíte, že i stejná profese může přinést o pořádnou dávku víc překvapení, smíchu i nervů. Připravili jsme pro vás deset perliček, ve kterých se život truckera v USA zásadně liší od českých a evropských poměrů.
1. Rozměry souprav a otevřená krajina
V Americe vám málokterá dálnice řekne „tady nesmíte“, pokud máte všechna povolení – a tak můžete jezdit i s 26metrovou soupravou připomínající malý dům. Na rovině státu Nebraska máte pocit, že byste mohli zatáhnout táhlo až do Los Angeles, než byste minuli poslední odpočívadlo. V Evropě, kde měříte na centimetry a tuny v kombinaci s úzkými historickými pasážemi, je každý metr navíc adrenalinová jízda.
2. Kontroly a vážení na silnici
Zatímco u nás se spíš modlíte, aby vás někdo na mýtnici nevybral k náhodné kontrole, v USA narazíte na „weigh station“ prakticky na každém výjezdu z dálnice. Pokud za nimi nenabrzdíte, vysype se na vás pokuta. A navíc – i když jste úplně prázdní, musíte projet váhou, zatímco v Evropě se dá v nouzi proplést.
3. Drive-thru odpočívadla se vším možným
Americké truck-stopy vás nezajímají jen pro palivo: zaparkujete mezi 200 kamiony, vejdete do restaurace s bufetem, ohřejete si jídlo v mikrovlnce, nakoupíte v minimarketu a klidně si střihnete kousek bowlingu nebo si zabookujete sprchu na recepci. V Evropě většinou vystoupíte do malého kiosku, dáte si kafe a hurá zpátky na silnici.
4. Vzdálenosti mezi pumpami
U nás najdete čerpací stanici průměrně každých 30–50 km, na dálnici D5 nebo D2 se vám stane, že mezi nimi uběhne jen pár desítek kilometrů. V Americe si ale musíte hlídat stovky kilometrů – na některých úsecích státní silnice v Montaně či Wyomingu není pumpa ani na 200 mil (320 km). Plánování je klíčové – pokud dojedete na rezervu a jste stovky kilometrů od nejbližší pumpy, ani asistenční služba vás už nespasí.
5. Elektronické řízení jízdních dob (ELD)
V Evropě zaznamenáváte jízdu a pauzy do digitálního tachografu a data předkládáte na dálničních kontrolách. V USA se používá ELD – zařízení, které posílá informace o jízdě úřadům automaticky v reálném čase. I ztráta jediné minuty záznamu je tam považována za přestupek, zatímco u nás se malé nesrovnalosti obvykle vyřeší přímo na místě.
6. Mýtné a expres-pasy
Kde v Evropě řešíte palubní jednotky a mýtné karty pro každou zemi, v USA je spousta dálnic bez mýta – zato mají placené „express lanes“, kam vás pustí jen s předplatným. Často proto vidíte u krajnice ceduli Toll Road: jediná kreditka v palubce vám otevře další stovky kilometrů rychlejší jízdy.
7. Počasí a divočina u silnice
Zatímco u nás si dáváte pozor především na náledí a mlhu, američtí kolegové bourají do stáda bizonů v rezervaci, zastaví kvůli tornádu nebo se brodí v bahně po prudké bouřce. A když přijde sněhová vánice v Coloradu, kamion stojí i několik dní.
8. CB rádio a slang
Zatímco u nás si posíláme aktuální info přes WhatsApp, v Americe máte kanál 19 na CB rádiu, kde vám fellow drivers řeknou, že „bear spotted at mile marker 112“, nebo že „Smokey‘s headed northbound“. Pokud nerozumíte pojmům jako „10-4“ nebo „bear“, jste ztraceni.
9. Spací prostory královských rozměrů
Když si v USA lehnete do svého „king-size“ spacáku za kabinou, máte nad hlavou metr čtvereční přihrádky a někdy i vlastní klimatizaci. Evropské úsporné provedení se zase skvěle hodí do úzkých průjezdů horských silnic v Itálii nebo na stísněných parkovištích podél silnic v Německu.
10. Povolení pro nadrozměrné náklady
Když v USA jedete s ultraširokou věží winch, potřebujete pilotní auto vpředu i vzadu, blikající majáky a desítky povolení od každého státu. V Evropě se sice platí poplatek navíc, ale složitost a počet papírů pokulhávají za americkou byrokracií.
Přečtěte si také
Black Friday není jen pátek. Je to logistický maraton (a co přijde po...
13. 11. 2025
Zatímco zákazníci vyhlížejí slevové bannery a e-shopy ladí své servery na největší prodejní nápor roku, pro nás v JAPO-transport začíná úplně jiná disciplína. Pro nás Black Friday není 24hodinový sprint. Je to několikatýdenní maraton, který testuje každý článek našeho logistického řetězce.
A co víc, skutečná zkouška přichází až ve chvíli, kdy slevové šílenství odezní. Pojďme se podívat na to, co se během tohoto období děje v zákulisí dopravy.
Nahlédnutí pod kapotu: Proč je vlastní servis a myčka LKW výhodou pro...
10. 11. 2025
Když vidíte kamion JAPO Transport na dálnici, vidíte spolehlivý stroj doručující zásilku z bodu A do bodu B. Co ale stojí za tím, aby celý proces proběhl hladce, bezpečně a včas? Není to jen profesionální řidič za volantem, ale také špičkové zázemí, které mu "kryje záda". V našem areálu v Popůvkách u Brna jsme v tomto ohledu soběstační. Proč jsou vlastní servis, myčka LKW a čerpací stanice strategickou výhodou nejen pro nás, ale především pro naše řidiče a klienty?
Pojďme se na to podívat "pod kapotu".
Jak zvládáme nepříznivé počasí, uzavírky a celní zdržení v...
28. 10. 2025
Nepříznivé počasí, uzavírky silnic nebo celní komplikace patří k běžné realitě mezinárodní dopravy. Jak si s nimi poradí zkušený dopravce?
V JAPO Transport stavíme na kombinaci prediktivního plánování, moderních technologií a sehraného týmu.
Den s řidičem v dálkové trase – co vše obnáší
18. 10. 2025
Den s řidičem v dálkové trase není jednoduchý, ale je naplněný smyslem. Za každým doručeným nákladem stojí hodiny soustředění, plánování a profesionality. Naši řidiči jsou nejen odborníci za volantem, ale i lidé s respektem k práci, klientům i silnici.