10 nejzásadnějších rozdílů mezi řízením kamionu v USA a v Evropě

10 nejzásadnějších rozdílů mezi řízením kamionu v USA a v Evropě

11. 5. 2025

JAPO

Když pookřejete po náročné šichtě na dálnici D1 a pomyslíte si, že „už jste viděli všechno“, zkuste v duchu přenést kabinu svého kamionu na Interstate 80 nebo 90 v americké středozápadní pláni. Zjistíte, že i stejná profese může přinést o pořádnou dávku víc překvapení, smíchu i nervů. Připravili jsme pro vás deset perliček, ve kterých se život truckera v USA zásadně liší od českých a evropských poměrů.

1. Rozměry souprav a otevřená krajina

V Americe vám málokterá dálnice řekne „tady nesmíte“, pokud máte všechna povolení – a tak můžete jezdit i s 26metrovou soupravou připomínající malý dům. Na rovině státu Nebraska máte pocit, že byste mohli zatáhnout táhlo až do Los Angeles, než byste minuli poslední odpočívadlo. V Evropě, kde měříte na centimetry a tuny v kombinaci s úzkými historickými pasážemi, je každý metr navíc adrenalinová jízda.

2. Kontroly a vážení na silnici

Zatímco u nás se spíš modlíte, aby vás někdo na mýtnici nevybral k náhodné kontrole, v USA narazíte na „weigh station“ prakticky na každém výjezdu z dálnice. Pokud za nimi nenabrzdíte, vysype se na vás pokuta. A navíc – i když jste úplně prázdní, musíte projet váhou, zatímco v Evropě se dá v nouzi proplést.

3. Drive-thru odpočívadla se vším možným

Americké truck-stopy vás nezajímají jen pro palivo: zaparkujete mezi 200 kamiony, vejdete do restaurace s bufetem, ohřejete si jídlo v mikrovlnce, nakoupíte v minimarketu a klidně si střihnete kousek bowlingu nebo si zabookujete sprchu na recepci. V Evropě většinou vystoupíte do malého kiosku, dáte si kafe a hurá zpátky na silnici.

4. Vzdálenosti mezi pumpami

U nás najdete čerpací stanici průměrně každých 30–50 km, na dálnici D5 nebo D2 se vám stane, že mezi nimi uběhne jen pár desítek kilometrů. V Americe si ale musíte hlídat stovky kilometrů – na některých úsecích státní silnice v Montaně či Wyomingu není pumpa ani na 200 mil (320 km). Plánování je klíčové – pokud dojedete na rezervu a jste stovky kilometrů od nejbližší pumpy, ani asistenční služba vás už nespasí.

5. Elektronické řízení jízdních dob (ELD)

V Evropě zaznamenáváte jízdu a pauzy do digitálního tachografu a data předkládáte na dálničních kontrolách. V USA se používá ELD – zařízení, které posílá informace o jízdě úřadům automaticky v reálném čase. I ztráta jediné minuty záznamu je tam považována za přestupek, zatímco u nás se malé nesrovnalosti obvykle vyřeší přímo na místě.

6. Mýtné a expres-pasy

Kde v Evropě řešíte palubní jednotky a mýtné karty pro každou zemi, v USA je spousta dálnic bez mýta – zato mají placené „express lanes“, kam vás pustí jen s předplatným. Často proto vidíte u krajnice ceduli Toll Road: jediná kreditka v palubce vám otevře další stovky kilometrů rychlejší jízdy.

7. Počasí a divočina u silnice

Zatímco u nás si dáváte pozor především na náledí a mlhu, američtí kolegové bourají do stáda bizonů v rezervaci, zastaví kvůli tornádu nebo se brodí v bahně po prudké bouřce. A když přijde sněhová vánice v Coloradu, kamion stojí i několik dní.

8. CB rádio a slang

Zatímco u nás si posíláme aktuální info přes WhatsApp, v Americe máte kanál 19 na CB rádiu, kde vám fellow drivers řeknou, že „bear spotted at mile marker 112“, nebo že „Smokey‘s headed northbound“. Pokud nerozumíte pojmům jako „10-4“ nebo „bear“, jste ztraceni.

9. Spací prostory královských rozměrů

Když si v USA lehnete do svého „king-size“ spacáku za kabinou, máte nad hlavou metr čtvereční přihrádky a někdy i vlastní klimatizaci. Evropské úsporné provedení se zase skvěle hodí do úzkých průjezdů horských silnic v Itálii nebo na stísněných parkovištích podél silnic v Německu.

10. Povolení pro nadrozměrné náklady

Když v USA jedete s ultraširokou věží winch, potřebujete pilotní auto vpředu i vzadu, blikající majáky a desítky povolení od každého státu. V Evropě se sice platí poplatek navíc, ale složitost a počet papírů pokulhávají za americkou byrokracií.

Přečtěte si také

článek
Udržitelná logistika: jak snížit ekologickou stopu v kamionové dopravě
Udržitelná logistika: jak snížit ekologickou stopu v kamionové dopravě

29. 9. 2025

Kamiónová doprava je páteří české i evropské logistiky. Bez ní by se zastavil obchod i výroba. Zároveň ale platí, že právě nákladní doprava má velký vliv na životní prostředí. Rostoucí ceny paliva, přísnější emisní limity a tlak zákazníků nutí dopravce přemýšlet, jak jezdit chytřeji a úsporněji. „Zelenější“ přístup už není jen reklama, ale realita, která rozhoduje o zakázkách.

článek
Jak se vyhnout pokutám: nejčastější přestupky řidičů kamionů v ČR a EU
Jak se vyhnout pokutám: nejčastější přestupky řidičů kamionů v ČR a EU

19. 9. 2025

Řízení kamionu není jen o cestě z bodu A do bodu B. Řidič musí hlídat spoustu pravidel, která se navíc v každé zemi liší. Stačí malá nepozornost a pokuta je na světě. Podívejme se na nejčastější prohřešky a hlavně na to, jak se jim vyhnout.

článek
5 nejčastějších chyb při organizaci mezinárodní přepravy. A jak se...
5 nejčastějších chyb při organizaci mezinárodní přepravy. A jak se...

30. 7. 2025

Plánujete přepravit zboží přes hranice? Ať už jde o paletu elektroniky do Německa, nebo potraviny do Španělska, mezinárodní logistika není jen o tom „poslat kamion“. Často totiž stačí drobná chyba — a zboží stojí. Na hranicích, na překladišti, nebo na cestě k reklamaci. Pokud chcete mít jistotu, že vaše zásilka dorazí včas, bez zbytečných komplikací a s plnou odpovědností, svěřte přepravu nám.

Přinášíme 5 nejčastějších chyb, se kterými se v logistice setkáváme, a jednoduché rady, jak se jim vyhnout.

článek
Tipy pro řidiče: co si zkontrolovat před delší cestou
Tipy pro řidiče: co si zkontrolovat před delší cestou

23. 6. 2025

Delší cesta autem – ať už vás čeká několikadenní výlet do zahraničí, nebo jízda napříč republikou – není jen o tom, kam jedete, ale hlavně v jakém stavu dorazíte. A teď nemyslíme jen vás, ale i auto. Připravili jsme pro vás přehled základních kontrol, které by měl mít řidič v malíku dřív, než zmáčkne spojku a zařadí jedničku.