10 nejzásadnějších rozdílů mezi řízením kamionu v USA a v Evropě

10 nejzásadnějších rozdílů mezi řízením kamionu v USA a v Evropě

11. 5. 2025

JAPO

Když pookřejete po náročné šichtě na dálnici D1 a pomyslíte si, že „už jste viděli všechno“, zkuste v duchu přenést kabinu svého kamionu na Interstate 80 nebo 90 v americké středozápadní pláni. Zjistíte, že i stejná profese může přinést o pořádnou dávku víc překvapení, smíchu i nervů. Připravili jsme pro vás deset perliček, ve kterých se život truckera v USA zásadně liší od českých a evropských poměrů.

1. Rozměry souprav a otevřená krajina

V Americe vám málokterá dálnice řekne „tady nesmíte“, pokud máte všechna povolení – a tak můžete jezdit i s 26metrovou soupravou připomínající malý dům. Na rovině státu Nebraska máte pocit, že byste mohli zatáhnout táhlo až do Los Angeles, než byste minuli poslední odpočívadlo. V Evropě, kde měříte na centimetry a tuny v kombinaci s úzkými historickými pasážemi, je každý metr navíc adrenalinová jízda.

2. Kontroly a vážení na silnici

Zatímco u nás se spíš modlíte, aby vás někdo na mýtnici nevybral k náhodné kontrole, v USA narazíte na „weigh station“ prakticky na každém výjezdu z dálnice. Pokud za nimi nenabrzdíte, vysype se na vás pokuta. A navíc – i když jste úplně prázdní, musíte projet váhou, zatímco v Evropě se dá v nouzi proplést.

3. Drive-thru odpočívadla se vším možným

Americké truck-stopy vás nezajímají jen pro palivo: zaparkujete mezi 200 kamiony, vejdete do restaurace s bufetem, ohřejete si jídlo v mikrovlnce, nakoupíte v minimarketu a klidně si střihnete kousek bowlingu nebo si zabookujete sprchu na recepci. V Evropě většinou vystoupíte do malého kiosku, dáte si kafe a hurá zpátky na silnici.

4. Vzdálenosti mezi pumpami

U nás najdete čerpací stanici průměrně každých 30–50 km, na dálnici D5 nebo D2 se vám stane, že mezi nimi uběhne jen pár desítek kilometrů. V Americe si ale musíte hlídat stovky kilometrů – na některých úsecích státní silnice v Montaně či Wyomingu není pumpa ani na 200 mil (320 km). Plánování je klíčové – pokud dojedete na rezervu a jste stovky kilometrů od nejbližší pumpy, ani asistenční služba vás už nespasí.

5. Elektronické řízení jízdních dob (ELD)

V Evropě zaznamenáváte jízdu a pauzy do digitálního tachografu a data předkládáte na dálničních kontrolách. V USA se používá ELD – zařízení, které posílá informace o jízdě úřadům automaticky v reálném čase. I ztráta jediné minuty záznamu je tam považována za přestupek, zatímco u nás se malé nesrovnalosti obvykle vyřeší přímo na místě.

6. Mýtné a expres-pasy

Kde v Evropě řešíte palubní jednotky a mýtné karty pro každou zemi, v USA je spousta dálnic bez mýta – zato mají placené „express lanes“, kam vás pustí jen s předplatným. Často proto vidíte u krajnice ceduli Toll Road: jediná kreditka v palubce vám otevře další stovky kilometrů rychlejší jízdy.

7. Počasí a divočina u silnice

Zatímco u nás si dáváte pozor především na náledí a mlhu, američtí kolegové bourají do stáda bizonů v rezervaci, zastaví kvůli tornádu nebo se brodí v bahně po prudké bouřce. A když přijde sněhová vánice v Coloradu, kamion stojí i několik dní.

8. CB rádio a slang

Zatímco u nás si posíláme aktuální info přes WhatsApp, v Americe máte kanál 19 na CB rádiu, kde vám fellow drivers řeknou, že „bear spotted at mile marker 112“, nebo že „Smokey‘s headed northbound“. Pokud nerozumíte pojmům jako „10-4“ nebo „bear“, jste ztraceni.

9. Spací prostory královských rozměrů

Když si v USA lehnete do svého „king-size“ spacáku za kabinou, máte nad hlavou metr čtvereční přihrádky a někdy i vlastní klimatizaci. Evropské úsporné provedení se zase skvěle hodí do úzkých průjezdů horských silnic v Itálii nebo na stísněných parkovištích podél silnic v Německu.

10. Povolení pro nadrozměrné náklady

Když v USA jedete s ultraširokou věží winch, potřebujete pilotní auto vpředu i vzadu, blikající majáky a desítky povolení od každého státu. V Evropě se sice platí poplatek navíc, ale složitost a počet papírů pokulhávají za americkou byrokracií.

Přečtěte si také

článek
Black Friday není jen pátek. Je to logistický maraton (a co přijde po...
Black Friday není jen pátek. Je to logistický maraton (a co přijde po...

13. 11. 2025

Zatímco zákazníci vyhlížejí slevové bannery a e-shopy ladí své servery na největší prodejní nápor roku, pro nás v JAPO-transport začíná úplně jiná disciplína. Pro nás Black Friday není 24hodinový sprint. Je to několikatýdenní maraton, který testuje každý článek našeho logistického řetězce.

A co víc, skutečná zkouška přichází až ve chvíli, kdy slevové šílenství odezní. Pojďme se podívat na to, co se během tohoto období děje v zákulisí dopravy.

článek
Nahlédnutí pod kapotu: Proč je vlastní servis a myčka LKW výhodou pro...
Nahlédnutí pod kapotu: Proč je vlastní servis a myčka LKW výhodou pro...

10. 11. 2025

Když vidíte kamion JAPO Transport na dálnici, vidíte spolehlivý stroj doručující zásilku z bodu A do bodu B. Co ale stojí za tím, aby celý proces proběhl hladce, bezpečně a včas? Není to jen profesionální řidič za volantem, ale také špičkové zázemí, které mu "kryje záda". V našem areálu v Popůvkách u Brna jsme v tomto ohledu soběstační. Proč jsou vlastní servis, myčka LKW a čerpací stanice strategickou výhodou nejen pro nás, ale především pro naše řidiče a klienty?

Pojďme se na to podívat "pod kapotu".

článek
Jak zvládáme nepříznivé počasí, uzavírky a celní zdržení v...
Jak zvládáme nepříznivé počasí, uzavírky a celní zdržení v...

28. 10. 2025

Nepříznivé počasí, uzavírky silnic nebo celní komplikace patří k běžné realitě mezinárodní dopravy. Jak si s nimi poradí zkušený dopravce?
V JAPO Transport stavíme na kombinaci prediktivního plánování, moderních technologií a sehraného týmu.

článek
Den s řidičem v dálkové trase – co vše obnáší
Den s řidičem v dálkové trase – co vše obnáší

18. 10. 2025

Den s řidičem v dálkové trase není jednoduchý, ale je naplněný smyslem. Za každým doručeným nákladem stojí hodiny soustředění, plánování a profesionality. Naši řidiči jsou nejen odborníci za volantem, ale i lidé s respektem k práci, klientům i silnici.