
10 nejzásadnějších rozdílů mezi řízením kamionu v USA a v Evropě
11. 5. 2025
JAPO
Když pookřejete po náročné šichtě na dálnici D1 a pomyslíte si, že „už jste viděli všechno“, zkuste v duchu přenést kabinu svého kamionu na Interstate 80 nebo 90 v americké středozápadní pláni. Zjistíte, že i stejná profese může přinést o pořádnou dávku víc překvapení, smíchu i nervů. Připravili jsme pro vás deset perliček, ve kterých se život truckera v USA zásadně liší od českých a evropských poměrů.
1. Rozměry souprav a otevřená krajina
V Americe vám málokterá dálnice řekne „tady nesmíte“, pokud máte všechna povolení – a tak můžete jezdit i s 26metrovou soupravou připomínající malý dům. Na rovině státu Nebraska máte pocit, že byste mohli zatáhnout táhlo až do Los Angeles, než byste minuli poslední odpočívadlo. V Evropě, kde měříte na centimetry a tuny v kombinaci s úzkými historickými pasážemi, je každý metr navíc adrenalinová jízda.
2. Kontroly a vážení na silnici
Zatímco u nás se spíš modlíte, aby vás někdo na mýtnici nevybral k náhodné kontrole, v USA narazíte na „weigh station“ prakticky na každém výjezdu z dálnice. Pokud za nimi nenabrzdíte, vysype se na vás pokuta. A navíc – i když jste úplně prázdní, musíte projet váhou, zatímco v Evropě se dá v nouzi proplést.
3. Drive-thru odpočívadla se vším možným
Americké truck-stopy vás nezajímají jen pro palivo: zaparkujete mezi 200 kamiony, vejdete do restaurace s bufetem, ohřejete si jídlo v mikrovlnce, nakoupíte v minimarketu a klidně si střihnete kousek bowlingu nebo si zabookujete sprchu na recepci. V Evropě většinou vystoupíte do malého kiosku, dáte si kafe a hurá zpátky na silnici.
4. Vzdálenosti mezi pumpami
U nás najdete čerpací stanici průměrně každých 30–50 km, na dálnici D5 nebo D2 se vám stane, že mezi nimi uběhne jen pár desítek kilometrů. V Americe si ale musíte hlídat stovky kilometrů – na některých úsecích státní silnice v Montaně či Wyomingu není pumpa ani na 200 mil (320 km). Plánování je klíčové – pokud dojedete na rezervu a jste stovky kilometrů od nejbližší pumpy, ani asistenční služba vás už nespasí.
5. Elektronické řízení jízdních dob (ELD)
V Evropě zaznamenáváte jízdu a pauzy do digitálního tachografu a data předkládáte na dálničních kontrolách. V USA se používá ELD – zařízení, které posílá informace o jízdě úřadům automaticky v reálném čase. I ztráta jediné minuty záznamu je tam považována za přestupek, zatímco u nás se malé nesrovnalosti obvykle vyřeší přímo na místě.
6. Mýtné a expres-pasy
Kde v Evropě řešíte palubní jednotky a mýtné karty pro každou zemi, v USA je spousta dálnic bez mýta – zato mají placené „express lanes“, kam vás pustí jen s předplatným. Často proto vidíte u krajnice ceduli Toll Road: jediná kreditka v palubce vám otevře další stovky kilometrů rychlejší jízdy.
7. Počasí a divočina u silnice
Zatímco u nás si dáváte pozor především na náledí a mlhu, američtí kolegové bourají do stáda bizonů v rezervaci, zastaví kvůli tornádu nebo se brodí v bahně po prudké bouřce. A když přijde sněhová vánice v Coloradu, kamion stojí i několik dní.
8. CB rádio a slang
Zatímco u nás si posíláme aktuální info přes WhatsApp, v Americe máte kanál 19 na CB rádiu, kde vám fellow drivers řeknou, že „bear spotted at mile marker 112“, nebo že „Smokey‘s headed northbound“. Pokud nerozumíte pojmům jako „10-4“ nebo „bear“, jste ztraceni.
9. Spací prostory královských rozměrů
Když si v USA lehnete do svého „king-size“ spacáku za kabinou, máte nad hlavou metr čtvereční přihrádky a někdy i vlastní klimatizaci. Evropské úsporné provedení se zase skvěle hodí do úzkých průjezdů horských silnic v Itálii nebo na stísněných parkovištích podél silnic v Německu.
10. Povolení pro nadrozměrné náklady
Když v USA jedete s ultraširokou věží winch, potřebujete pilotní auto vpředu i vzadu, blikající majáky a desítky povolení od každého státu. V Evropě se sice platí poplatek navíc, ale složitost a počet papírů pokulhávají za americkou byrokracií.
Přečtěte si také

Proč je pravidelné mytí nákladních vozidel víc než jen estetika?
27. 4. 2025
Na první pohled to může vypadat jednoduše: čisté vozidlo působí lépe než špinavé. Jenže za pravidelným mytím nákladních aut se skrývá mnohem víc než jen dobrý dojem. V JAPO dobře víme, že čistota vozového parku má přímý vliv na životnost techniky, bezpečnost i obchodní úspěch firmy.

JAPO chystá vesmírnou logistiku – první zakázka z ISS
1. 4. 2025
Co začalo jako vtip na poradě, se stává realitou. JAPO Transport expanduje za hranice zemské atmosféry. První zakázka ze známé Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) je na cestě – zatím alespoň v plánovací fázi.

Nová odpočívadla na českých dálnicích: Krok k bezpečnější a...
14. 3. 2025
V posledních letech se na českých dálnicích stále častěji setkáváme s problémem nedostatku parkovacích míst pro nákladní vozidla. Tento nedostatek nejenže zvyšuje riziko nehod, ale také komplikuje práci profesionálních řidičů, kteří jsou nuceni hledat alternativní místa k odpočinku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si je tohoto problému vědomo a aktivně pracuje na jeho řešení.

Nejčastější chyby při nakládání a přepravě zboží: Jak se jim vyhnout?
31. 1. 2025
Efektivní přeprava nákladu je základním předpokladem úspěšného logistického procesu. Ať už jde o malý balík, nebo plně naložený kamion, správné nakládání zboží výrazně ovlivňuje bezpečnost, kvalitu i ekonomiku přepravy. Přinášíme přehled nejčastějších chyb a tipů, jak se jim vyvarovat.